Kennet i Testa Vaxholm Stockholm 2018

Besöket i Testa blev en resa till Vaxholm/Stockholm

Måndag den första oktober

Kennet kom till Hallsberg med tåg som var ca 20 minuter försenat. Inga och jag (Curt) hämtade Kennet för att sedan åka till Lillån för att hämta upp Maj-Britt som lämnat in sin bil på verkstaden.
Därefter for vi till Svampen för att få en matbit. Maj-Britt bjöd. I övrigt tillbringade vi dagen i Testa. Mycket prat som vanligt när vi träffas

Tisdag den andra oktober

Inga körde Kennet och mig till Hallsberg för vidare transport med tåg till Stockholms central. Vi promenerade runt på staden, hittade ett matställe som bjöd på goda burgare och öl.
Med t-bana och buss var vi snart i Vaxholm där vi fått låna min svägerska Lenas lägenhet. Gjorde oss hemmastadda, tog en runda i den vackra lilla staden och shoppade lite frukost. och kvällsmat i Konsum. Och så till Systemet så klart.

Onsdag den tredje oktober

Med båt for vi in till Slussen och vandrade diverse omvägar i småregn ut till Fotografiska museet. En mycket trevlig fotografisk utställning av Lars Tunbjörk. Och även en del andra utställningar.
Efter några timmar på Fotografiska vandrade vi tillbaka mot Slussen och Gamla Stan. Åt lunch på en restaurang innan vi med t-bana och buss for tillbaka till Vaxholm.

Torsdag den fjärde oktober

Nu var det dags att ta bussen in till KTH och gå till Kungliga Biblioteket. Där gör jag alltid ett besök när jag är i storstaden. Vi läste gamla tidningar i forskarsyfte. Något nytt fick vi. Och så mat i KB:s matsal: Ärtsoppa och pannkaka med sylt och vispgrädde.
Vi lämnade KB på eftermiddagen för att ta oss till Johanna, Björn, Tuva, Anna och Frida. Kennets barn, måg och barnbarn. Frida fyllde år två dagar senare, men då var vi inte kvar i Stockholm, så vi fick gratta nu istället. Det var några år sedan jag träffade dem så det var mycket trevligt.

Fredag den femte oktober

Dags för hemfärd. Buss till KTH och tunnelbana till centralen, dit vi kom i så god tid att vi fick sitta över en timma och vänta. Men vad gör det när man ständigt har något att prata om.
Tåget stod på spåret och väntade, bara att stiga in. Lite trötta var vi och inte helt enkelt att hålla sig vaken.
Jag steg av i Hallsberg där Inga hämtade mig. Maj-Britt var med, så vi körde ut henne till Lillån så hon fick hämta sin bil.
Ja, där var min resa slut. Kennet fortsatte till Bua.

SLUT

SvampenSvampentagOmbord på tåget mot StockholmVaxholm 2Vaxholm ut genom fönstret hos LenabatVaxholm från båtenbat 4Inte Vaxholm-ettan, men VärmdöfotografiskaFotografiskaKennetOmbord på tåget hemåt…

HallsbergPå Hallsbergs stationVaxholmVaxholm kastelldiskI diskartagenbat 3En stor båt bakom en öFridaFrida som fyller åtta årsova